Zwaar voor ondernemers
Ondernemers hebben het zwaar tegenwoordig. Coronamaatregelen, financiële crisis; noem het maar op. Daarnaast moeten ze ook nog hun producten of diensten verkopen en helaas zijn ze vaak niet de enige die in dezelfde vijver vissen. Maar hoe verkoop je als ondernemer nou jouw (lifestyle) product of dienst aan de klant. Een goede optie zou influencer marketing kunnen zijn. Maar wat is dit precies? En wat zijn de voordelen ervan. In dit artikel vertellen we je het en maken we het ondernemen hopelijk iets minder zwaar.
Wat is influencer marketing en wat is TikTok influencer marketing?
Allereerst gaan we uitleggen wat influencer marketing nou precies is. Een influencer is iemand met een grote invloed op social media(denk bijvoorbeeld aan Facebook en Instagram), die benaderd word door bedrijven/merken om een blog of een foto over het betreffende product (vaak heeft het met lifestyle te maken) te plaatsen op hun social media account. Deze influencers hebben een link met het te verkopen product: is dat niet het geval, dan wordt het celebrity endorsement genoemd. Bij influencer marketing brengt de influencer jouw product of dienst dus onder de aandacht van het grote publiek.
Maar wat is TikTok influencer marketing dan? Dat is influencer marketing, maar dan via de Chinese app TikTok. Dit is een app waarmee je videocontent (max 15 seconden lang, kan samengevoegd worden tot 60 seconden) kan maken en delen. Voor bedrijven is het een interessante business, die korte filmpjes waarin hun merk of product wordt gepromoot.
Voordelen influencer marketing
- De influencer noemt jouw product of merk en dat levert een goede backlink naar jouw website op. De website wordt hierdoor waardevoller en daardoor komt deze hoger in de zoekmachines.
- Vaak is de doelgroep die je als ondernemer wilt aanspreken al bekend met de influencer en zien zij deze als betrouwbaar (meer dan de traditionele advertenties met bijvoorbeeld acteurs) Hierdoor maak je de kans groter dat je je product of dienst verkoopt.
- Omdat je gelijk de juiste doelgroep te pakken hebt voor je product of dienst, kun je gerichter adverteren.
- Veel mensen zijn al die ongevraagde advertenties zat en gebruiken een ad blocker. Door gericht te adverteren met ‘betrouwbare’ influencers voorkom je dat je potentiële klanten je advertentie dus niet te zien krijgen.
- Influencer marketing is stukken goedkoper dan de traditionele manier van marketing.
- Op TikTok kunnen korte filmpjes gemaakt en gedeeld worden. De boodschap moet dan ook kort en krachtig zijn en een korte boodschap blijft hangen bij mensen.